Mielenterveysviikko: Opiskelijoiden mielenterveys

2 minuuttia


Kirjoittanut: Mira

Opiskelijoiden mielenterveys on laajasti keskusteltu aihe, ja tuntuu olevan liki jatkuvasti uutisissa. Artikkeleissa haastatellaan entisiä opettajia, jotka muistelevat opiskelun julmuutta heidän nuoruudessaan, asiantuntijoita jotka esittelevät tilastotietoja opiskelijoiden mielenterveydestä otsat mutrussa, ja loppuun palaneita ylioppilaita, jotka kirjoittivat yo-kirjoituksissa kaikista aineistaan laudaturit. Aihe saa paljon julkisuutta, ja vaikka artikkeleissa ja lehtikirjoituksissa listataan opiskelijoiden jaksamista heikentäviä tekijöitä, ei näihin ongelmiin aina löydy ratkaisuja, ja opiskelijat jatkavat päiviään kuin ylikuormitetut kamelit.

Opiskelijoiden mielenterveysviikko on opiskelijahyvinvointi-verkoston järjestämä kampanja, jonka tavoitteena on nostaa esille opiskelijoiden mielenterveyttä ja sen nykyistä tilannetta. Sillä pyritään myös rakentamaan ystävällisempää opiskelukulttuuria mielenterveyttä kohtaan. Kampanjaviikon teemana tänä vuonna on yhdenvertaisuus ja sosiaalinen saavutettavuus, ja kampanjan kärkiviestinä toimii: Jokainen mukana opiskelijoiden mielenterveysviikolla.

Viikon teemat ovatkin paljon puhuttavia, ja tämän blogipostauksen tarkoituksena on käsitellä aiheita Nettilukion näkökulmasta. Yhdenvertaisuus ja sosiaalinen saavutettavuus ovat kenties aiheita, jotka ajatellaan olevan itsestään selviä, vaikka todellisuudessa tilanne ei aina näin ole. Etäopiskelun, sekä myös etätyöskentelyn haittoina nähdään usein sosiaalisten kontaktien väheneminen, ihmisten erakoituminen ja tehokkaan työskentelyn väheneminen. Opiskelu ja työskentely etänä voivat kuitenkin tarjota paljon enemmän positiivisia kuin negatiivisia seurauksia, ja usein nämä seuraukset ovat riippuvaisia ihmisestä itsestään. Viisikymppinen Martta saattaa olla hyvinkin pahoillaan kun viikottaiset kahvikutsut perutaan, kun taas jotkut iloitsevat tilaisuudesta jättää väliin tyhjänpäinen keskustelu naapurin Villen kanssa, joka viikoittain suree ruohonleikkurinsa surkeaa suorituskykyä. Sosiaalinen saavutettavuus tarkoittaa hyväksyvää asennetta erilaisia ihmisiä kohtaan; myös heitä kohtaan, jotka rapsuttelevat kissaansa kotona mieluummin. 

Nettilukiossa sosiaaliset kontaktit voivat olla monenlaisia: rupattelua ja yhteistä työskentelyä opiskeluhetkillä, rauhallista lukemista lukutunneilla, teemakurssien tai aikataulutettujen kurssien työstäminen porukalla, epäselvyyksien vahvistamista opettajilta, tai useiden kysymysten lähettelyä ohjaajille, kuin suljettua ovea raapiva kissa. Sosiaalisessa saavutettavuudessa kaikilla on tasavertainen oikeus osallistua erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin, oli se sitten kysymys ohjaajalle keskellä yötä Muikun tumman tilan käytöstä, tai pohdinta ruotsin opettajalle kielioppien loogisuudesta, tai niiden olemattomuudesta. Tämä oikeus tuo myös yhdenvertaisuutta opiskelijoiden keskuuteen, vaikka henkilökunta joskus saattaakin kasvattaa harmaita hiuksia vastatessaan viesteihin. 

Yhdenvertaisuutta ja sosiaalista saavutettavuutta näkyy myös kurssitarjonnassa: ylioppilastodistusta himoitsevat opiskelijat taistelevat samalla rintamalla äidinkielen täydellistä vastausta vastaan, ja muutamat rohkeat sotilaat uskaltautuvat myös rintamalle matikan laskusääntöjä tai ruotsin kielioppia vastaan, kunnes kaikki kohtaavat jälleen reaaliaineiden kirjoituksissa. Pakolliset kurssit muodostavat suurimman osan lukio-opinnoista, mutta yksilön valitsemat yo-aineet saattavat tuoda poikkeavuuksia kurssi-määrään. 

Nettilukiossa opiskelija on itse pääasiassa vastuussa opiskeluiden etenemisestä, ja saa itse päättää mihin muuhun osallistuu kurssien suorittamisen lisäksi, oman maun ja mielenkiintojen perusteella. Kunnianhimoisemmat saattavat täyttää vapaa-aikansa opiskelujen vierellä opiskelijakunnan jäsenenä, ja sosiaaliset perhoset saattavat osallistua erilaisiin tapahtumiin kodin hiljaisuuden täyttämiseksi. Tärkeintä pohjalla on kuitenkin tasapuolinen ja yhdenvertainen mahdollisuus ja oikeus saada oikeanlaista ja laadukasta opetusta “erilaisuuksista” huolimatta. Opiskelijat raatavat jo valmiiksi otsa hiessä valmistumisensa eteen, pidämmehän ylimääräiset ja syrjivät haasteet ja asenteet poissa opiskelukulttuurista. 

Lähde:

Opiskelijoiden mielenterveysviikko, Nyyti ry, viitattu 7.4.2024 https://www.nyyti.fi/mielenterveyspaiva/

Muuta aiheeseen liittyvää: 

Opinvoimalan materiaalit, Opinvoimala 

Mieli ryn kirjoitus, Opiskelijoiden mielenterveyden vahvistaminen toisen asteen oppilaitoksissa – MIELI ry

Aalto-yliopiston kirjoitus, Opiskelijoiden mielenterveyskriisi ei odota | Aalto-yliopiston ylioppilaskunta

#OMTV2024 #OpiskeluKuuluuKaikille

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus